+45 21 60 80 33 info@mallorcahojskole.dk

Program uge 41

Kickstart din indre forfatter: 6.-12. oktober 2018

 

Det at skrive skal være båret af begejstring. Begejstring for sproget, begejstring for karaktererne og begejstring for historien. Den begejstring kan af gode grunde ikke være lige stor i hele skriveprocessen, men så skal man som forfatter ud og jagte den.

Men hvordan finder man ind til begejstringen? Man stiller spørgsmålet: Hvorfor? Hvorfor skriver jeg det her? Hvorfor er det vigtigt? At skrive er jo at være i tvivl. Vi skaber noget helt nyt, og så er det godt at vide hvorfor. Vi skal finde vores egne grunde. Den grund der gør, at vi klemmer ballerne sammen og bliver ved, når det bliver svært. Og mens du skriver, går “hvorfor”-spørgsmålet igen og igen. Hvorfor skal min historie den her vej,  hvorfor lige de her karakterer? Hvorfor handler de som de gør? Hvorfor er den her scene med? Rækken af “Hvorfor spørgsmål” kan synes næsten uendelig.

Kurset giver dig en kvalificeret baggrund at stille “hvorfor spørgsmål” på. Vi taler ide-udvikling, sproglig værktøjskasse, dramaturgi, karakteropbygning og scenedynamik – med det ene formål at give dig en retning på dit skriveri og en endnu større lyst til skrive. Kurset rummer en række skriveøvelser, ligesom vi individuelt ser på eventuelle tekster, deltagerne allerede selv har skrevet.

Underviser er del af forstanderparret forfatter Kim Juul, der har skrevet fire anmelderroste kriminalromaner og er uddannet tekstforfatter og manuskriptforfatter. Kim underviser alene hvis gruppen er 1-7 deltagere. Men ellers står nedenstående kolleger klar til at hjælpe til: Lotte Kaa Andersen, der har skrevet  de populære bøger; ”Hambros Allé 7-9-13” og ”100 dage” og som kickstartede sin forfatterdrøm ved at blogge. Eva Maria Fredensborg har skrevet 4 romaner –  og en lydbogsserie til Storytel:  Akademiet. Eva Maria har også førstehåndsviden om at gå fra at være selvudgiver til at komme på forlag.

Herunder kan du se programmet for ugen:

PROGRAM

Lørdag d 6 oktober

Afgang fra København kl 7.15  eller afgang fra Billund kl 9.05

  • Sandwich stilles frem / mulighed for en lur grundet tidlig afrejse
  • 15.00 Kaffe + kage
  • Samling: Velkommen til Mallorca Højskole v. højskoleforstander Anna Katrin Nørgaard – med rundtur på området med javier Elias vores kok og bestyrer af fincaen
  • Herefter går skrivekurset for sig selv med forfatter og underviser Kim Juul. Vi skal tale om jer deltagere på skrivekurset. Hvad vil du gerne skrive, og hvor er du i forhold til at få det gjort. Hvad er dine største udfordringer ved at realisere skrivedrømmen? Den her snak vil være med til at farve de kommende dage, og give os et indtryk af, hvor vi skal sætte ind såvel kollektivt som individuelt.
  • Aftensmad på højskolen
  • Hygge og sangaften med sange fra højskolesangbogen

Søndag den 7. oktober: 

  • Morgengymnastik
  • Morgenmad og morgensamling
  • Hvad skal jeg skrive. Ide-generering – i opstart og i skriveproces
    “Writing literature is remembering what never happened”,citat: Sigrid Hustvedt. Hvad er en god ide? Er min ide god nok? Den gode ide har nogle kendetegn, og dem ser vi på. Der er altid forbundet en tvivl med at få ideer, men også begejstring. Idéarbejdet kan systematiseres, og det ser vi på. Både i en opstart, men især undervejs i selve skriveprocessen.
  • Frokost: Pa amb oil; det mallorcinske svar på vores smørrebrød
  • Øvelse: Formuler en god ide til en historie på 3-4 linjer. (Det lyder svært, men det er sjovt.)
  • Aftensmad på højskolen
  • Kulturaften med underviser Kim Juulsom vi holder sammen med “Mallorca set indefra”-kurset. Kim fortæller om sit forfatterskab og hvordan han arbejder med sit stof.  Han vil fortælle om bøgerne, om at springe ud som forfatter midt i livet, og så vil Kim spille nogle sange fra bøgernes musikalske univers.

Mandag den 8. oktober: 

  • Morgengymnastik
  • Morgenmad og morgensamling
  • Hvordan bygger jeg historien op? Valg af fortællevinkel. Dramaturgisk bevidsthed. Sproglig bevidsthed. Fra hvilket perspektiv vil du fortælle? Her ser vi på hvilke vinkler du kan vælge – muligheder – ulemper. Hvordan kan man bruge 3 akts modellen eller 8 punkts-modellen til at skabe en fortællemæssig fremdrift og spændingskurve i historien, så læseren er nødt til at fortsætte. I sproglig bevidsthed gennemgår vi nogle af de værktøjer sproget rummer, når vi vil tone vores historie og have sproget til at støtte op om dramaturgien.
  • Frokost
  • Øvelse: Fortæl en lille historie i tre akter på en side. “Good writing has it´s own rythm, and you have to delete even very well written parts to respect it.”Citat; Paul Auster.
  • Aftensmad på højskolen
  • Aften: Fortsættelse af skriveøvelser/ mulighed for foredrag om Jørn Utzons Mallorca

Tirsdag den 9. oktober: 

  • Morgengymnastik
  • Morgenmad og morgensamling
  • Hvordan udvikler jeg mine karakterer? : Her taler vi om nogle af de væsentlige spørgsmål for den karakterdrevne historie og ser på spørgsmål som: Hvad er forskellen på en virkelig person og en karakter? Hvad kendetegner interessante karakterer? Hvad gør en karakter troværdig?
  • Frokost
  • Øvelse: Beskriv en interessant og troværdig karakter
  • Aftensmad på højskolen
  • Aften: Snak om bogmarkedet i dag. Hvordan kan man tjene penge på sine bøger;  Forlag, selvudgivelse. Lydbøger og agenter i udlandet.

Onsdag den 10. oktober: 

  • Morgengymnastik
  • Morgenmad og morgensamling
  • Hvordan får jeg scener til at virke? Dynamik skabes af konflikter og modsatrettede viljer – vi ser på hvordan vi sætter konflikter op og skaber dynamik i en scene. Arbejdet med viden, som læseren, men karakteren ikke har. Arbejdet med udnyttelse af viden, som du som forfatter har, men som læseren ikke har endnu. “Det er altid effektivt at lade sine karakterer handle mod den viden, som læseren har, så læseren siger: Lad være, gå ikke derind!, og så kan der virkelig ske noget, måske også noget man ikke har forudset.” Jussi Adler Olsen.
  • Frokost
  • Øvelse: Brug din viden om karakterer og skriv en scene med to karakterer, der vil noget forskelligt
  • Aftensmad
  • Vinsmagning på fincaen; vi laver et hyggeligt vinarrangement, hvor vores sommerlier Javier Elias og vin-entusiast Kim Juul fortæller om øens vine
  • Sang og hygge

 

Torsdag den 11. oktober: 

  • Morgengymnastik
  • Morgenmad og morgensamling
  • Hvordan arbejder jeg med “hvorfor” : Her ser vi nu mere overordnet på de delelementer, vi har arbejdet med de foregående dage i en gennemgang af hvilke “Hvorfor” spørgsmål man med fordel kan stille undervejs i den samlede skriveproces. Vi formulerer relevante “Hvorfor” spørgsmål i forhold til idégenerering, historieopbygning, karakterudvikling og scenevalg.
  • Frokost
  • Øvelse: Vælg det “Hvorfor” i skriveprocessen, der er vigtigst for dig og begrund det.
  • Opsamling på kurset – hvordan kommer jeg videre i min skriveproces hjemme i Danmark?
  • Afslutningsfest fro begge hold med sang, hyggeligt samvær og mallorcinske danse

Fredag den 12. oktober: 

  • Morgenmad
  • Afrejse fra højskolen
  • På egen hånd i Palma  i 3-4 timer indtil afgang mod Danmark kl. 16.45. I søger selv for at komme til lufthavnen.  Vi passer på bagagen imens i er i Palma. Den udleveres i lufthavnen.
  • Ankomst København 19.45 – evt. mulighed for fly videre til Jylland mod ekstra betaling.